جایگزینی نسخ ایرانی به جای خط عثمان طه در کتابت قرآن/ دلدادگی متقابل انسان و قرآن از زبان یک خوشنویس
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۲۱۴۲
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی یونسیان، خوشنویس، کاتب قرآن و عضو مرکز کتابت قرآن کریم، 25 سال است که وارد عرصه خوشنویسی شده و در دو خط نستعلیق و نسخ قلم میزند. ایکنا با این هنرمند قرآنی در خصوص تفاوت خطوط مختلف در کتابت قرآن کریم، آثار خوشنویسی قرآن در زندگی و ... گفتوگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مصطفی یونسیان با اشاره به کتابت قرآن در ابتدا با خط کوفی، درباره علت تغییر خط کتابت قرآن توضیح داد: خواندن و نوشتن این خط به علت نداشتن اعراب و نقطه سخت بود؛ ابتدا قرآن به همین خط توسط امام علی(ع) و یاران حضرت کتابت شد اما به علت نقصهایی که داشت، حضرت علی(ع) به شاگردشان ابوالاسود دوئلی دستور دادند تا در جهت جلوگیری از تفسیر و تحریف، برای قرآن نقطه و اعراب گذاری انجام دهد.
خطوط ششگانه ابنمقلع و علت بهتر بودن نسخ برای کتابت قرآن
وی با اشاره به اقدام ابن مقلع شیرازی یعنی ابداع شش خط از خط کوفی با نام اقلام شش گانه، به معرفی هر یک از این خطها پرداخت و ادامه داد: محقق، ریحان و ثلث تا حدودی شبیه هم هستند و بیشتر برای تزیین به کار میروند اما نسخ از آنجا که کلمات در این خط پشت سر هم نوشته میشود و خواندن و نوشتنش آسان است، در کتابت قرآن استفاده شده است.
این کاتب قرآن کریم در رابطه با نحوه شکلگیری نسخ ایرانی بیان کرد: پایهگذار نسخ عربی، عثمانی یا یاقوتی، یاقوت مستعصمی بود؛ در ایران نیز میرزا احمد نیریزی خط نسخ ایرانی را ابداع کرد. میرزا احمد، طبق گفتهها تا 150 بار قرآن را کتابت کرده، قرآنهایش بیشتر جنبه هنری داشته و به لحاظ تعداد صفحهها مختلف بوده است.
جایگزینی نسخ ایرانی به جای نسخ عربی
یونسیان در همین راستا اضافه کرد: اخیراً خوشنویسان را در مرکز طبع و نشر قرآن گرد هم آوردند تا خط میرزا احمد نیریزی را آموزش دهند و آن را جایگزین خط نسخ عثمانی یا همان عثمان طه کنند.
یونسیان با اشاره به خط «توقیع» و «رقاع» به عنوان دیگر خطوط اقلام شش گانه ابن مقلع شیرازی، ادامه داد: از ترکیب این دو خط، خط «تعلیق» به وجود آمد؛ تعلیق با نسخ درآمیخته و در نتیجه خط «نستعلیق» ابداع شد.
وی در خصوص کاربردهای خط نستعلیق اضافه کرد: خط نستعلیق نیز که ترکیب نسخ و تعلیق است، بیشتر برای ادبیات، شعر و عرفان استفاده میشود هرچند در دوران معاصر هنرمندانی بودهاند که از این خط برای کتاب قرآن نیز استفاده کردهاند اما در هرحال خواندن و نوشتنش سخت است و حتی برای نوشتنش باید اشراف کامل نسبت به خط داشت.
یونسیان ضمن ابراز رضایت از وضعیت هنر کتابت قرآن در مشهد و حضور خوشنویسان مطرح کشور در این شهر، در ادامه، در خصوص نرم افزار «چلیپا»، مزیتها و معایب آن افزود: تکنولوژی چه بسا بتواند به هنرمند کمک کند اما نباید از صفر تا صد خوشنویسی را با نرم افزار انجام داد بلکه باید ضمن آموختن خوشنویسی به شکل سنتی، آموختهها را با استفاده از تکنولوژی ترکیب کرد اما اگر بدون داشتن مقدمهای در خوشنویسی صرفاٌ از نرم افزار استفاده شود، کار به درستی انجام نمیشود.
وی با ابراز این مطلب که جوانان و نوجوانان اگر زیبایی و شیرینی قرآن را بچشند، خودشان در مسیرش قرار میگیرند، بیان کرد: این وظیفه من خوشنویس، مدرسان قرآن و ... است که بتوانیم شیرینی و زیبایی باطنی قرآن را به نوجوانان و جوانانمان بچشانیم؛ اگر این اتفاق افتاد، مشکلات ما حل خواهد شد.
دلدادگی متقابل قرآن و انسان
این کاتب ممتاز قرآن کریم، فراهم آوردن زمینه پیشین برای تأثیرگزاری قرآن در زندگی را امری لازم دانست و اظهار کرد: من وقتی در مسیر قرآن قرار گرفتم و با آن مأنوس شدم، درهایی به روی من باز شد که آرزو کردم کاش زودتر به این مسیر راهنمایی شده بودم، اکنون نیز به نوجوانان و جوانان در کلاسهایم توصیه میکنم قرآن را که کلید حل همه مشکلات است فراموش نکنند، اگر به قرآن دل بدهند، قرآن هم به آنان دل میدهد و طوری انسان را شیفته خودش میکند که دوست ندارد ترکش کند.
این کاتب قرآن کریم در پایان از ایکنا و همه خدمتگزاران به قرآن تشکر کرد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی خوشنویسی کتابت قرآن نسخ ایرانی مشهد قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۲۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
به گزارش جماران؛ متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست » و «طفیلی » و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی ها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی